onsdag 20 maj 2015

En blåst cykeltävling - Racereport.

Japp, då var det dax för cykelpremiären för Richard. Söndagen den 17e maj 2015 skulle den oskulden på cykellopp tas ;) 137km Gran fondo i Kungsbacka.
Hade ordnat skjuts av en i cykelklubben, han skulle hämta upp mig en timme innan start.
Hmm blev inte riktigt som jag föreställt mig det hela. Suck.

Kompisen var sen, riktigt sen tyvärr. 3min innan start stod jag först på startlinjen. Stressad som en gnu.
Hade hoppats på att vara ute i god tid. prata lite med folk mm
Var där för att lära mig. Tyvärr hanns inte något med!!
Redan hemma hade jag känt av vinden men trodde det skulle bli bra ändå. När vi kom ner till Kungsbacka höll cykeln på att blåsa iväg. Hmm hur skulle det här gå :)  KBK - Kör bara kör ljöd i mitt huvud när startpistolen gick.
Trampade på i behaglig fart och givetvis hade vi motvind. Är många stunder ganska ensam redan på första varvet. Berodde väl mest på att jag var väldigt ojämn i fart, samtidigt som jag hade ingen större tilltro till min fart eller min ork. var som sagt en träningstävling för att lära.
I slutet på första varvet svängde man ut på en väg mellan åkrarna i det nordhalländska landskapet och vindbyarna höll på att dra iväg cykeln under en. Gick en cyklist längs vägen med sin cykel. Ropade och frågade om han råkat ut för något. Han svarade något på ganska bred västgöta dialekt som jag inte riktigt förstod. Kämpade på som bara den och inne vid varvningen blev det en kaffe och bulle. var tvungen att få värme och lite fast föda i magen. Strax efter kom västgöten som hade gått längs vägen "Var inget allvarligt sa han, men kunde inte hålla cykeln i blåste så var lika bra att gå" sa han innan han pinnade iväg.

På andra varvet började den mentala dippen tyvärr. Cyklade mycket ensam, pannbenet ville inte riktigt och det BLÅSTE konstant motvind tror jag.. eller rättare sagt kändes det som. I Nerförsbackarna trampade jag på som en idiot i men kom bara upp i 40km/tim. Kändes som det spelade ingen roll hur jag cyklade. vinden hade jag emot mig och den var stark. Beslutade mig redan innan varvning att jag skulle stiga av innan banan vände ut på ett tredje men kortare varv. Var riktigt tuffa förhållanden och kanske inte den bästa första upplevelsen med cykeln. När jag kom in till depån vid 110km steg jag av. samtidigt som de drog repet. Dvs stängde.

Summa summarum av min första cykeltävling.
Lite justeringar att göra på cykeln.
Måste lära mig att cykla med andra i klunga och tjäna energi på det.
Måste bli jämnare i hastighet.

Var en kul lärdomsfull upplevelse med många insikter.

Här under ser ni banan och mina data


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar