lördag 30 augusti 2014

En dag i skogen kring Kåsjön

30aug, Salomon Trail 11km i Kåsjön.

I de lopp jag tidigare deltagit har nerverna sakta kommit i dallring dagen innan men det här racet var mer, okey då kör vi. Jag hade inga som helst krav på mig själv mer än att jag skulle njuta av skogen.
Och det gjorde jag :-)

Tiden kan jag inte påstå jag var nöjd med men jag fick en mängd uppslag till vad jag behöver träna för att gå vidare och bara det är en vinst för mig.
Jag kom till Kåsjön i Partille runt 10.45. Vägen in till parkeringen var skyltad bra men sedan... grrr.
Jag och 5andra löpare gick säkert runt i 2km för att försöka hitta till basen och till starten.
Frågade en funktionär vid starten han sa"jag tror starten ligger där men jag vet inte så noga" GRRRR riktig arrangörsmiss.
Kom fram till basecamp, där hade Fredrik redan hängt upp Lonesome Runners-vepan och man kände sig riktigt hemma. Fler Lonesome runners fyllde på och skratten klingade högt. Riktigt trevligt ensam ;-)
Hängde på Sussi Larsson de två första kilometrarna men kände att det tempot gick för snabbt för mig idag.
Släppte och hamnade framför Sara Dahlberg en kortis. Skogen full av lonesommers tydligen ;-)
4km in vurpade jag första gången, mina asfaltskor tyckte inte om leran. Rasade ner för en slänt men var helt ok ändå, kände dock senare att den anspänning som blir vid fall tar en del kraft. Fortsatte kämpa på, många härliga avsnitt och OTROLIGA mängder karl johansvamp såg jag.
Kände att kroppen inte riktigt hade det trycket jag vill idag, så började gå kortare sträckor. Jag längtade lite till mossen som någon avslöjade vi skulle igenom innan loppet. Han sa att det kunde vara två till och med, barnet i mig började le.
Så dök då den första mossen upp. Ögonen sa att det skulle nog vara en lätt match, fötterna och resten av kroppen ville dra sig därifrån. Plask rätt i :-) underbart rätt i smeten. En herre en bit framför mig satt fast upp till låren i gyttjan, själv lyckades jag hålla mig till knädjupt :-) vilken underbar väckarklocka.
Efter första mossen flöt det på riktigt bra en stund, sedan kom mosskoman, benen blev stumma och hjärnan tänkte bara på nästa mosse.

Gick en del partier igen, vissa partier kändes som de var lagda för en bergsget. Pratade med många medlöpare, härliga människor. Så kom andra mossen, roligt men tungt efteråt hade hjärnan registrerat och så blev det. Den var iaf något grundare än den första.
Sprang och gick en bit, sedan dök den omtalade ravinen upp.. Grrr gött man har trapptränat lite, vettigt tempo uppför hela ravinen.
Sprang bakom några tjejer som höll ett lugnt tempo "vi skall bara överleva"  tyckte jag var en underbar tanke.  Sista kilometrarna var tunga och med två fall till. Ett var en snubbelolycka på en rot, den andra begrep jag inte alls, bara dök precis när jag kommit ut på gruset.
Tyvärr är jag fortfarande riktigt kass på att disponera lopp så när jag gick i mål kändes det även om jag var trött som jag kunde fortsatt en stund till... Måste lära mig..

Lärdom av första trailen:
Du skall göra dina tåhävningar varje dag
Du skall göra dina balansövningar varje dag
Du skall inhandla ett par trailskor
Du skall träna på längre sträckor för trail suger musten ur en... ;-)


Allt som allt var det en underbar positiv upplevelse förutom brasklappen till arrangörerna som får skärpa till sig.

Tack för en bra dag skogen och hoppas vi ses vid Risveden Terräng!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar